Sunday, 15 June 2008

بداية!!

لا أعرف لما تنتهي هذه الكلمة بتاء مربوطة، كأنها المؤامرة علي إغلاق دائرة لم يقدر لها –في رأيي- أن تغلق. لا تنتهي البدايات إلا بانتهاء العمر!! و حتي هذا التفسير لا يقنعني بعض الشئ؛ فبعد انقطاع النفس تصعد الروح إلي بارئها..و هذه بداية أخري لا أعرف الكثير عنها...لكنها حتماً بداية جديدة.

أغلب الناس يبكون النهايات ويتفادونها. أما أنا فابحث عنها. أعتبرها نذير خير، ستتعبها حتماً بداية جديدة..ألمح طرف غد قد يكون أحلي أو أمر.. فيرتفع مستوي الأدرنالين في دمي، أودع الماضي بقبلة صادقة علي جبينه و أجري بسرعة لألمس طرف البداية الجديدة حتي لا ينتهي بي الحال حبيسة برزخ "الآن".
مؤلمة النهايات، لكن سراب البداية ، و توابعها من علامات الاستفهام، و التعجب، و الترقب، و ما تحمله الرحلة من مفاجأت..أحلي من أمس كان أوله سكر و أخره علقم.

5 comments:

Dina El Hawary (dido's) said...

This meant to be Optimistic in a way but I don't know why I got it as a big Ouch :(
شكلي من الناس اللي بيبكوا النهايات

mydmermaid said...

هوا أنا فعلاً مش عارفة أحدد "التون" عامل إزاي بالظبط!

أنا بابكي النهايات ... لأن زي ما قلتي بتكون بدايتها سكر. لكن في نفس الوقت، بابقى مستنية البداية الجديدة ... حتى لو مش شايفاها... بس بابقى عارفة إنها جاية ... وبيبقى عندي يقين إنها أحلى من النهاية اللي أنا فيها.

(: ربنا يجعل حياتك كلها بدايات سكر

Nerro said...

Mayada and Dido: It is rather uncertainity I guess. I started to doubt and question my approach towards life in general.

sleeplessrou said...

mmmm... howa generally speaking I learned to keep anticipating for the new beginings... because - you know - no matter how bad the endings seems to be now, eventually a new start will follow... However, I cannot deny that I sometimes seem to be bleeding my grieves when something beautiful comes to an end... i guess... it's the human nature by the end of the day...

Anyways, beautiful ya Nerro!

Nerro said...

I guess you are right ya Rou. Thanks ya gamila :)